13 August 2010

manusia tak pernah puas

setiap nikmat yang diberikan Allah SWT kita haruslah bersyukur...akan tetapi sesetengah manusia [termasuk aku juga] bersyukur tapi tak pernah puas dengan nikmat yang diberi...contohnya bile tengok orang lain ade kekasih, kite pun sibuk nak ade kekasih, bile dah ade kekasih pula yang pakwe tak boleh tahan sampai 'telur senak air naik ke kepala melimpah keluar dari telinga' [kata hamka] tanya pula bile nak kawen, bila Allah SWT beri nikmat berkahwin tanya pula bile nak ade anak dan seterusnya...

tapi bukankah itu tujuannya untuk mengelakkan dosa berzina dan penyambung zuriat? yer memang betul tapi sesetengah manusia [termasuk aku juga] tak sedar yang dia dah buat sesuatu yang menjadikan dia tak pernah puas...contohnya: aku ni dah lame kawen tapi belum ade anak...

cukuplah cakap macam tu...nampak tak yang dia tengah merungut tak dikurniakan anak sedangkan dah lama kawen? manusia tak pernah puas...oh! ape yang aku mengarutkan ni? hoho memang kita manusia selalu inginkan sesuatu lagi dan lagi...sama juga dengan perkerjaan...bos dah bahagi kerja masing-masing tapi sibuk merungut tak ada kerja, bila nak bagi kerja lain padahal kerja yang ada pun tak siap lagi oh! [aku la tu]

3 kanak-kanak berdangdut:

haLyZaQiut said...

uitt..lain mcm je perumpamaan hamka tuu......hahahaa..

hEarTLeSs said...

hahaha

Anonymous said...

hahaha aku pun cm2 gak..